Beëindiging bankrelatie door de bank?
In onze praktijk krijgen we vaak te maken met opzeggingen van bancaire relaties door banken. Als een bank een relatie wil opzeggen, is dit een ingrijpende maatregel die veel impact kan hebben op de cliënt van de bank. Het is de bank niet toegestaan om zomaar een bancaire relatie op te zeggen. Ze hebben een bijzondere zorgplicht. Dit betekent dat de bank een voldoende zwaarwegende grond moet hebben voor de opzegging. De bank mag de relatie niet opzeggen indien die opzegging ‘naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is’. Dit zal afhangen van de omstandigheden van het geval.
Een mogelijke reden voor opzegging door de bank is een verdenking van fraude en witwassen. Het anti-witwas beleid is de afgelopen jaren flink opgeschroefd. Hierdoor zijn banken een stuk strenger in het toetsen van hun cliënten en het onderzoeken van opvallende transacties. Bent u het niet eens met de opzegging van uw bankrelatie, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op.
Bank mag niet zomaar opzeggen
Gezien het vergrootglas wat op de banken ligt, worden veel relaties door de bank in twijfel getrokken en worden onderzoeken gestart wat in sommige gevallen leidt tot een besluit tot beëindiging van de bankrelatie met een cliënt. Uit deze verschillende zaken blijkt dat de bank lang niet altijd correct handelt bij het beëindigen van een relatie. De rechter heeft verschillende factoren genoemd die een bank moet meewegen bij het opzeggen van een bancaire relatie. Een van deze factoren is de bancaire zorgplicht. Deze zorgplicht is contractueel vastgelegd in de Algemene Bankvoorwaarden. Deze zorgplicht is van degelijke betekenis in de belangenafweging van de rechter. Een andere belangrijke factor is de toegang tot een girale bankrekening. Indien een cliënt na de opzegging van een bancaire relatie geen toegang meer heeft tot een girale betaalrekening dan kan hij niet meer deelnemen aan het maatschappelijk verkeer. De rechter laat dit zwaar meewegen in haar beoordeling of de opzegging van de bancaire relatie naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet aanvaardbaar is.
Wat kan de klant doen
Krijgt u te maken met een onderzoek van de bank, werk mee aan het onderzoek en zorg ervoor dat de vragen zo goed mogelijk beantwoord worden.Wij kunnen u adviseren bij het beantwoorden van vragen door de bank. Heeft een bank al het besluit genomen dat ze de bankrelatie willen gaan beëindigen, neem dan zo snel mogelijk contact op met Prass Advocatuur - wij kunnen u adviseren en bijstaan tijdens de bezwaartermijn en namens u het besluit aanvechten. Is de bezwaartermijn verlopen of heeft het bezwaar niet het gewenste gevolg gehad, kunnen wij u tevens bijstaan in een gerechtelijke procedure.
Voor meer informatie, neem contact op met Prass Advocatuur.